להתחברות

סוגיות במשנתה של אביבה ליאון

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

סוגיות באימוץ ילדים | מקורות

המגדל כאילו ילדו

כל המגדל יתום ויתומה בתוך ביתו,
מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו

  1. 10. וסמכו דרשה זו על שנאמר אצל משה, ש'אומץ' בידי בת פרעה,
    כנאמר (שמות ב, י) "ויגדל הילד ותבאהו לבת פרעה ויהי לה לְבֵן",
    ושָנוי בכתובים (דברי הימים א ד, יח) "ואשתו היהודיה ילדה את ירד… ואלהבניבתיה בת פרעה". ודרשו חכמים ש"ירד" זה אינו אלא משה רבנו, ונקרא בכתוב "בנה" לפי שאימצה אותו לה לבן.

וכך מצינו גם בדברי חז"ל שכינו את משה רבנו "בן בתיה", וכך נאמר בתלמוד: "שלחו ליה למר עוקבא: דְזִיו ליה [=שפניו זוהרות] כבר בתיה"11, ופירש רש"י על אתר: "כמשה שהוא בן בתיה, לפי שמקרין [=קורנות] פניו כמשה רבנו שגידלתו בתיה בת פרעה".
וכן נאמר אצל מרדכי: "ויהי אֹמֵן את הדסה היא אסתר בת דודו,
כי אין לה אב ואם, ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת" (אסתר ב, ז).
ועוד הביאו ראיה מן התלמוד: "'ואת חמשת בני מיכל בת שאול' (שמואל ב כא, ח) – וכי מיכל ילדה, והלא מירב ילדה? אלא מירב ילדה ומיכל גידלה, לפיכך נקראו על שמה"12.

(מגילה יג, א)

מקורות קרובים

Avatar

אימוץ ילדים על פי ההלכה

מאמרים כוללים ומקיפים